Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Subscribe Now: Feed Icon

Membentuk Alis Sempurna

Membentuk Alis Sempurna

Kening atau alis mata boleh dikatakan antara bahagian wajah yang memerlukan perhatian yang khusus. Kecuaian mengurus dan membentuknya akan menyebabkan wajah nampak pelik. Ini mungkin disebabkan keadaan rerambut alis yang terlalu tebal, terlalu jarang atau dibentukkan tidak sempurna. Padahal kening merupakan bingkai mata ataupun titik fokus ketika orang memandang atau berbicata dengan kita.

Dengan memahami selok-belok membentuk alis menarik, anda akan lebih mudah merawat dan menatanya. Haruslah diingat bahawa, perkara penting yang perlu anda ketahui adalah bentuk kening atau alis yang sempurna dimulai tepat sejajar dengan sudut mata dalam, lalu menaik mencapai titik tertinggi sedikit di belakang garis luar kornea lalu menurun lagi sampai sedikit di belakang sudut mata luar.

Untuk lebih mudahnya, cuba berdiri di depan cermin di belakang garis lurus dari sudut hidung anda menuju sudut mata dalam dan berakhir di hujung dalam alis (garis A). Lalu tarik garis lurus dari sudut hidung menuju garis luar kornea, tarik ke arah alis, nah di situlah seharusnya terletaknya titik tertinggi alis anda (garis B). Hujung alis luar seharusnya juga selari dengan hujung hidung dan sudut mata luar (garis C). Kening yang baik seharusnya mempunyai rerambut yang menebal di pangkal dan secara beransur-ansur menipis sehingga hujungnya.

Jika rerambut alis tidak sampai ke titik C, tambahkan garis dengan pensel alis serta tarik dan usap lembut dengan jari agar alis anda nampak natural. Untuk ‘mengisi’ titik A agar tampak penuh, goreskan pensel alis beberapa kali seperti menggambar rambut lalu ratakan dengan sikat alis. Cabut bahagian bawah alis di titik B sampai mencapai ketinggian yang anda inginkan. Jaga kebersihan pencabut alis anda. Bersihkan dengan kapas beralkohol sebelum dan sesudah mencabut alis untuk mencegah infeksi. Sebaiknya pencabutan alis dilakukan di malam hari agar kemerahan yang timbul di kulit, akan hilang pada keesokan harinya.

Hindari mencabut alis menjelang menstruasi kerana pada saat ini anda lebih sensitif terhadap rasa sakit. Anda boleh juga menggunakan pisau cukur, namun cara ini akan menyebabkan rerambut lebih cepat tumbuh.

Membentuk Alis Sempurna


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogged.my