Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Subscribe Now: Feed Icon

Pakaian Bersesuaian Bentuk Tubuh

Pakaian Bersesuaian Bentuk Tubuh

Tidak memiliki tubuh yang sempurna bukanlah bererti anda tidak layak bergaya dan tampil menarik. Jika anda berkeupayaan untuk mengenali bentuk tubuh dan bijak menyuaipadankannya, anda pasti akan kelihatan sempurna dan ini secara tidak langsung akan menambahkan keyakinan diri anda. Berikut adalah informasi tentang bentuk-bentuk tubuh wanita serta pakaian bagaimana harus anda pilih.

1. Tubuh Buah Pir
Iaitu bahagian bawah lebih besar dari bahagian atas (full hips figure). Untuk bentuk badan jenis ini fokuskan sahaja pada bahagian bahu, dada atau pinggang untuk memberi kesan seimbang antara tubuh atas dan bawah.

Hindari:
Pakaian dari bahan stretch yang terlalu ketat di tubuhdan baju yang jatuhnya di atas pinggang (cropped top)
Sebaiknya:
Pilihlah gaun panjang yang berpotongan A dengan leher V atau oval (scoop-neck). Pilih pakaian dari bahan yang lentur namun tidak kaku. Pakailah kain midi berpotongan A untuk menutupi bahagian bawah tubuh yang besar.
Cubalah:
Warna-warna terang, motif memikat dengan tekstur yang unik untuk pakaian bahagian atas sahaja, misalnya kemeja dan kot. Berttahanlah dengan warna-warna neutral atau gelap, serta motif yang sederhana untuk kain dan seluar. Beri detail pada tubuh di bahagian atas, bagi mengalihkan perhatian dari daerah pinggul yang lebar. Contohnya dengan menggunakan simpulan pada leher baju atau frill di bahagian dada.

2. Tubuh Buah Epal
Iaitu bahagian atas lebih besar dari bahagian bawah (large chest figure). Alihkan perhatian ke arah tubuh bahagian bawah. Baju bertali berpotongan atas punggung dan seluar panjang ala bootcut yang aksi dapat membantu menyembunyikan bahagian atas tubuh yang besar, sekali gus menyeimbangkan tubuh atas dan bawah.

Hindari:
Baju atau gaun panjang dengan potongan leher yang terlalu rendah. Kain berpotongan A atau yang melebar di bawah (bias-cut). Tambahan aksesori atau gaya di bahagian pinggang dan pinggul, ikat pinggang akan membuatkan dada dan bahu kelihatan semakin bidang dan besar.
Sebaiknya:
Pilih baju atau gaun panjang berleher tinggi, bulat atau kotak. Pilihlah kain gaun panjang atau seluar panjang berpotongan lurus (slender-cut). Bertahanlah dengan warna-warni neutral atau gelap untuk pakaian bahagian atas. Jika ingin bermain dengan warna dan motif cubalah untuk bahagian bawah sahaja. Dengan demikian, fokus tidak terus mengarah ke bahagian atas tubuh.
Cubalah:
Baju dengan penggayaan di bahagian depan yang dapat menyembunyikan tubuh bahagian atas yang besar contohnya dengan gaya simpulan tali atau ruffles di leher. Pakaian dengan detail di bahagian bawah membantu mengalihkan perhatian dari daerah atas tubuh. Misalnya, kain berlipat, kain bermotif atau seluar panjang dengan renda di bahagian bawah.

3. Tubuh Atlit
Untuk tubuh yang kurus, tinggi dan sasa (boyish figure) cubalah mengenakan pakaian yang tepat. Misalnya baju berleher V. Gayaan tali di pinggang memberi kesan tubuh langsing dan professional.

Hindari:
Pakaian berpotongan kotak dan terlalu longgar (shape less).
Sebaiknya:
Bermainlah dengan warna sehingga tubuh tampak semakin berbentuk. Pilihlah pakaian yang memperlihatkan pinggang dan pinggul.
Cubalah:
Baju berleher V atau memanjang bertujuan mengalihkan perhatian dari daerah pinggang dan pinggul yang ‘kurang berisi’. Ciptakan lurah pada tubuh anda dengan menambah gaya di daerah pinggang. Misalnya, ikat tali pinggang rantai bagi menonjolkan pinggul.

4. Tubuh Kurus
Tip berpakaian bagi tubuh jenis ini hampir sama dengan tip tubuh atlet. Bezanya, tubuh jenis ini memiliki lingkar atau ukuran dada, pinggang dan pinggul yang kecil dan kurus (lean & shapeless figure). Untuk menambah volume pada tubuh, cubalah bermain dengan warna atau motif yang berani. Contohnya, gaun panjang berleher halter motif jaring labah-labah (spider web) yang menarik.

Hindari:
Pakaian yang besar dan longgar. Kain berukuran lurus atau mengecil di bawah (pencil skirt).
Sebaiknya:
Pakai baju yang jatuhnya cukup-cukup di badan namun tidak terlalu ketat sehingga menampak kekerdilan dan tulang rangka anda. Pilih kain berpotongan A atau melebar di bawah (bias-cut).
Cubalah:
Bermain dengan warna dan motif yang menarik untuk membuat tubuh tampak lebih bervolume, contohnya mengenakan baju dengan frill di bahagian dada.

5. Tubuh Besar
Jika anda mempunyai tubuh besar namun cukup profesional, hindari pakaian yang diperbuat dari bahan stretch yang keterlaluan. Fokuskan perhatian pada bahu atau bahagian bawah kain, misalnya gaun panjang berwarna gelap dengan gaya di sekitar leher.
Hindari:
Baju atau gaun panjang berleher bulat. Baju berlengan pendek atau kain yang terlalu pendek dan kembang. Pakaian yang terlalu ketat.
Sebaiknya:
Baju atau gaun panjang dengan leher memanjang (slash-neck) atau model perahu (boat-neck), untuk memberi kesan seimbang antara tubuh atas dan bawah. Pakailah baju tanpa lengan yang mempamerkan bahu dalam potongan yang tegas dan bersih. Pilihlah pakaian dari bahan yang agak kaku namun melentur.
Cubalah:
Bertahan dengan warna gelap atau neutral, dalam motif yang sangat minimum. Jika ingin mencuba warna terang dan berani, padankan dengan warna yang neutral atau gelap agar tubuh nampak professional. Jika ingin memakai seluar panjang kenakan seluar berpotongan lurus dan agak longgar dalam warna yang gelap. Dengan begitu, tubuh akan tampak lebih langsing dan panjang.

Yang manakah pilihan anda??

Pakaian Bersesuaian Bentuk Tubuh


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogged.my